Siej ferment

Zdrowie w czasach zarazy-bezcenne i nieodłącznie powiązane z odpornością czyli zdrowym układem immunologicznym. Zamiast rzucać się na apteki i wydawać tam krocie, może lepiej rozważyć o wiele skuteczniejszy i tańszy sposób NA ZDROWIE! KISZONKI! To już dziś staje się kulinarną modą. Hasło „zakwas z buraka” jest najczęściej klikanym w polskich serwisach internetowych. I nic dziwnego, gdyż aż kipi od cennych składników.

Dlaczego zakwas z buraków jest jeszcze zdrowszy niż same buraki?

Co takiego jest w tych kiszonkach, że warto je jeść? Otóż dobroczynna fermentacja. Jest to proces rozkładu lub przekształcenia białek czy cukrów z udziałem mikroorganizmów (drożdży, bakterii i grzybów). To jest prawdziwa broń przeciw wirusom. Dzięki temu z jednej rośliny możemy uzyskać substancje o różnych właściwościach, w zależności od rodzaju wykorzystanych mikroorganizmów oraz od warunków, w jakich odbywa się proces. Podczas fermentacji giną szkodliwe bakterie, neutralizowane są pestycydy czy metale ciężkie, gdyż w procesie powstają dodatkowe aminokwasy i przeciwutleniacze.

  • należy go grupy kiszonek, które wspaniale oddziałują na ludzki organizm, stanowiąc naturalny probiotyk
  • w procesie kiszenia zwiększa się ilość witaminy C, która wzmacnia układ krwionośny i zwiększa przyswajanie żelaza
  • obecny w zakwasie z buraków kwas mlekowy wzmacnia system immunologiczny i wspomaga procesy detoksykacji
  • kiszone buraki i zakwas jeszcze skuteczniej poprawiają trawienie, obniżają ciśnienie krwi i regulują cholesterol
  • zakwas z buraków jest lepszym energetykiem niż wszystkie chemiczne wynalazki ze sklepowych półek razem wzięte
  • kiszone buraki poprawiają stan flory bakteryjnej jelit, dzięki czemu organizm dużo skuteczniej wchłania niezbędne substancje odżywcze
  • mają właściwości zasadotwórcze i doskonale odkwaszające organizm

Przepis na zakwas z buraków

Składniki:

  • około 3 kg buraków
  • czosnek (około półtora główki)
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • około 6 l wody
  • 3 łyżki stołowe soli

Wykonanie:

  1. Buraki myjemy, obieramy (jeśli mamy buraki z dobrego źródła, bez chemii, możemy nie obierać, będą jeszcze cenniejsze) i kroimy na około 2 centymetrowe plastry.
  2. Pokrojone warzywa wkładamy do naczynia z kamionki lub szkła.
  3. Pomiędzy burakami umieszczamy liść laurowy, ziele angielskie i ząbki czosnku przekrojone na pół.
  4. Do przegotowanej wody dodajemy sól. Gdy powstały płyn będzie już chłodny, dodajemy go do buraków.
  5. Zwróćmy uwagę na to, aby wszystkie buraki były pod wodą, żeby nie pleśniały.
  6. Przykrywamy naczynie pokrywką, ściereczką lub papierem.
  7. Buraki powinny stać w ciepłym miejscu przez około 5-7 dni. Można poczekać kolejne 2 dni, aby wzmocnić smak zakwasu.
  8. Po tym czasie przecedzamy zakwas, przelewamy do słoików i przechowujemy w lodówce.

Jak dawkować zakwas z buraków?

Szklanka zakwasu dziennie to optymalna dawka lecznicza podczas kuracji. Od Was zależy czy wypijecie szklankę na czczo czy podzielicie na dwie porcje. Podczas procesu fermentacji, obniża się zawartość cukru, tak więc dla np.: cukrzyków zakwas będzie z pewnością bezpieczniejszy niż gotowane buraki.

Zakwas z buraków to doskonała metoda na wzmocnienie organizmu i anemię.

4 comments

  1. Wszystko się zgadza. Mam w lodówce kupiony eko w zdrowej żywności, oczywiście najlepszy jest ten zrobiony osobiście! Piękny kolor, rubin… Zdrówka i dzięki za przypominajkę 🙂

  2. … tylko święte, miały dość cierpliwości by nie doczekać a wierzyć….chociaż… przecież wciąż książka jest otwarta….
    Sok z buraków. Nie piłam , nie piję i prawdopodobnie piła nie będę a zrobić go samej to ponad moje możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *